27.8.2014

From the day we arrive from the planet...

Ensimmäinen kohtaus, tarinan alku on yksi tärkeimmistä kohtauksista elokuvassa. Alku määrittää elokuvan tyylin ja luo tietyn tunnelman, ja alun perusteella katsojat yleensä valitsevat, kannattaako elokuva katsoa vai ei.  Joskus ensimmäisestä kohtauksesta on saatettu tehdä liiankin hyvä, ja elokuva vain tuntuu lässähtävän loppua kohti. Elokuvan ensimmäiset sekunnit ovat siis hyvin tärkeitä. Olen listannut alle oman makuni mukaan 10 parasta alkua Disney-elokuvista. Ja tällä kertaa juonipaljastuksia ei ole, sillä kyseessä on elokuvien ensimmäiset kohtaukset!


10. Herkules


Herkuleksen alussa katsoja pääsee sisään museoon, joka on tulvillaan muinaiskreikkalaisia ruukkuja ja patsaita. Tylsä kertojaääni alkaa kertoa, kuinka Herkules on suurin Kreikan sankareista. Yhtäkkiä erääseen ruukkuun maalatut muusat vetävät maton kertojan alta, ja päättävät ruveta itse kertojiksi. Muusat ottavat suoraa kontaktia katsojaan katsomalla ja osoittamalla kaikki sanansa meille. Heidän kertomuksensa alkaa mahtavalla laululla Gospel totta on, ja tarinan alkuasetelmat näytetään musta-ruskeina maljakkomaalausten avulla. Elokuvan tarinaa viedään myöhemminkin eteenpäin muusia ja maljakoita hyväksikäyttäen, mikä on hyvä. Tällä tavalla prologi ei jää irralliseksi niinkuin Aladdinissa, jossa alussa esiintyvää kauppiasta ei näy enää myöhemmin elokuvassa.


9. Frozen


Nähdessäni ensimmäistä kertaa Frozenin elokuvateatterissa jo alku sai kyyneleet silmiini. Kyseessä oli varmasti liikutus ja nostalginen tunne, kun pääsin taas pitkästä aikaa katsomaan Disney-klassikkoa teatteriin. Tätä liikutusta vain pahensi se, että Frozenin ensimmäinen laulu on niin kaunis! Vuelia-nimen saanut hyminä ja rallattelu soi taustalla, kun lumihiutaleet leijailevat hiljalleen ruudulla ja elokuvan nimi ilmestyy esiin. Frozenin alku on siis niin esteettisesti kuin musiikillisesti todella kaunis ja herkkä. Vuelian loputtua alkaa perään heti toinen hyvä kappale, Jääsydän, jonka aikana viimeistään virittyy elokuvan talviseen tunnelmaan. Ilman Vuelia-laulua Frozen alkaisi ehkä liian maskuliinisesti, ja alun tunnelma olisi hyvin erilainen. Vuelian kanssa elokuvaan tulee se herkkä ja tunteikas aloitus, jonka lataus pysyy yllä koko elokuvan ajan.


8. Kaunotar ja Hirviö


Kaunotar ja Hirviö alkaa prologilla, joka kertoo, miksi prinssistä tuli hirviö. Elokuvan alkuasetelmat kerrotaan lasimaalausikkunoita hyväksikäyttämällä, ja näin prologiin tulee enemmän sadun tuntua. Lasimaalausikkunoiden avulla prologi myös eroaa varsinaisesta tarinasta, ja katsojat ymmärtävät, että satu tapahtuu nyt, ja prinssin muodonmuutos hirviöksi tapahtui aikoja sitten, kun tapahtumat on kerran kuvattu ikkunoissa. Kertojan äänen taustalla soi vielä ihanan dramaattinen musiikki, joka saa katsojan eläytymään paremmin Hirviön tragediaan. Prologi loppuu sanoihin: "Vuosien saatossa prinssi vaipui masennukseen ja kadotti kaiken toivonsa, sillä kuka koskaan pystyisi rakastamaan hirviötä." Sen jälkeen kamera näyttää meille Bellen aamutoimia, ja tajuamme: "Haa! Ehkä tämä tyyppi pystyy siihen!" Ovelaa suunnittelua Disneyltä jälleen kerran!


7. Räyhä-Ralf


Räyhä-Ralfin alussa kamera zoomaa linssinsä Fix-It Felix -pelikoneeseen, jossa näytetään kaksiulotteisena pikselimössönä, miten Fix-It Felix -peliä pelataan. Samalla Räyhä-Ralf kertoo, kuinka epäreilulta häneltä tuntuu, kun Fixari-Felix voittaa kaikki mitalit, ja Ralf itse joutuu olemaan pelin pahis. Tämän jälkeen aika kuluu eteenpäin, ja näytetään, kuinka lapset ja nuoret käyvät pelaamassa pelihallissa kaikkia klassisia pelikoneita, mukaanlukien Fix-It Felixiä. Lopulta tulee ilta ja pelihalli sulkeutuu. Tällöin kamera zoomaa meidät sisään pelikoneeseen, ja näemme, että pelien nyt kolmiulotteiset hahmot elävät omaa elämäänsä ihmispelaajien huomaamatta. Näin Räyhä-Ralf jatkaa Kaunottaren ja Hirviön ja Herkuleksen perinnettä aloituksessaan. Kaunottaressa ja Hirviössä prologi kerrotaan lasimaalausikkunoilla, Herkuleksessa maljakkomaalauksilla, kun taas Räyhä-Ralfissa pelikoneiden perinteisillä pikselikuvilla. Näin Räyhä-Ralfissakin varsinainen tarina erotetaan prologista. Räyhä-Ralfissa pikselöitynyttä pelikonenäkymää näytetään vielä myöhemminkin näytettäessä tapahtumia ihmisten näkökulmasta.


6. Notre Damen kellonsoittaja


Kirkon kellot alkavat soida, kuoro alkaa laulaa ja kamera lähestyy pilvien yläpuolella kohti Notre Damen  katedraalia, jonka tornit näkyvät pilvien keskellä. Näin mahtipontisesti alkaa Notre Damen kellonsoittaja. Kameran laskeutuessa maan päälle alkaa Clopin esittää lapsille käsinukketeatteria, jonka avulla hän kertoo tarinan alkuasetelmat. Clopinin kertomaa ei kuitenkaan näytetä nukkejen avulla, vaan ihan normaalina animaationa. Elokuvan alku on niin pelottava ja julma, että sen näyttäminen nukeilla ei olisi saanut aikaan ollenkaan niin vahvoja tunteita. Prologin aikana soiva laulu Notre Damen kellot on hieno. Paras osa prologista on kuitenkin ihan alku, kun kamera vielä leijailee esteettisissä näkymissä pilvien yläpuolella musiikin pauhatessa.


5. Bernard ja Bianca Australiassa


Bernard ja Bianca Australiassa -elokuvan aloitus ei ole tarinankerronnallisesti se kaikkein paras, vaan se kuuluu samaan sarjaan Notre Damen kellonsoittajan ja Frozenin kanssa, joissa on esteettisesti kaunis alku. Bernard ja Bianca Australiassa alkaa siitä, kun kamera kuvaa ruohonjuuritasolla möngertäviä ötököitä. Yhtäkkiä kamera lähtee liikkumaan suunnattomalla vauhdilla kohti Uluru-vuorta ja Tonin kotia tasangon yli. Tämä melko pitkään kestävä matka Ulurulle on todella vaikuttava kohtaus animoinnin kannalta. Maisemat ovat todella kauniita, ja koko kohtauksen väritys saa mielen siirtymään Australiaan. Bernard ja Bianca Australiassa -elokuvan parasta antia ovat mielestäni nämä maisemien kuvaukseen keskittyvät kohtaukset, joita alun lisäksi nähdään aina Tonin lentäessä Maara-kotkalla, eikä alun sammakkoperspektiivissä kulkeva kamera ole lintuperspektiiviä huonompi.


4. Tarzan


Tarzan alkaa hyvin vaikuttavissa tunnelmissa. Taustalla alkaa soida Kaksi maailmaa -laulu, kun näytetään kohtauksia vuoroin ihmisvanhempien ja vuoroin gorillavanhempien elämästä. Laulun aikana ihmiset, vauva-Tarzan ja hänen vanhempansa, haaksirikkoutuvat saarelle ja rakentavat sinne puutalon. Gorillavanhemmat, Kala ja Kerchak, sen sijaan viettävät onnellista elämää lapsensa kanssa, kunnes Sabor-leopardi murhaa gorillan poikasen. Kaikki tämä tapahtuu vain yhden lyhyen laulun aikana. Tässä prologissa saamme siis kokea surua, mutta myös iloita vanhempien leikkiessä lastensa kanssa. Saamme myös nauttia kauniista viidakkomaisemista, ja upeasta puutalosta, jollaisen minäkin haluan!


3. Bambi


Bambin alussa meille näytetään nukkuvaa peri-amerikkalaista metsää aamutuimaan. Kaikki metsämaisemat ovat kuin suoraan jostain maalauksesta, ja monitasokameralla kuviin on saatu syvyyden tuntua. Yhtäkkiä kauniisiin maisemiin ilmestyy metsäneläimiä, jotka kaikki rientävät kohti samaa paikkaa. Metsään on syntynyt prinssi! Eläimet kerääntyvät valkohäntäpeura-emon ympärille, ja emon kyljestä ensiesiintymisensä eläimille tekee pieni Bambi. Bambin vaipuessa takaisin uneen ja eläinten lähtiessä takaisin omiin koloihinsa näemme, kuinka jyrkänteellä puiden latvojen yläpuolella Metsän ruhtinas katsoo alas omaa poikaansa. Bambin alku on kaunis ja vaikuttava. Vielä paremman alusta tekee se, että elokuva loppuu samanlaiseen kohtaukseen (no nyt tuli kuitenkin juonipaljastus, anteeksi!). Tämä luo elokuvaan jatkumon, elämän kierron, ja tiedämme, että elämä jatkuu metsässä elokuvan loppumisen jälkeenkin.


2. Mulan


Mulan johdattaa meidät alusta asti suoraan kiinalaiseen tunnelmaan. Ihan alussa näytetään, kuinka kiinalainen vesivärimaalaus valmistuu. Maalaukseen ilmestyy pilviä, vuoria ja Kiinan muuri. Vähitellen maalauksen Kiinan muuri muuttuu aidoksi näkymäksi öiselle muurille, jossa vartija pitää vahtia. Yhtäkkiä entraushakoja ilmestyy muurin harjalle, ja pian hunnit ovat valloittaneet muurin. Mulanin alku käy siis suoraan asiaan ja kertoo Kiinaa uhkaavasta vaarasta. Alku on Disney-elokuvissa erikoinen, sillä monessa klassikossa elokuvan pahista ei esitellä ennen elokuvan päähenkilöä. Alku voi olla myös pelottava ja ahdistava, mutta onneksi pääsemme pian iloisempiin tunnelmiin Mulanin pariin. Todella vaikuttava aloitus.


1. Leijonakuningas


"NAAAAAAAAAAAAAAANTS INGONYAMAAAAAAAA BAGITHIII BABAAA!" Tarvitseeko minun muuta sanoa? Leijonakuninkaan alku on yksinkertaisesti paras ikinä! Afrikan tasanko herää auringonnousuun, ja kaikki eläimet suunnistavat kohti Jylhäkalliota. Kuninkaalle on syntynyt uusi poika, ja Rafiki esittelee pienen Simban koko Jylhämaan valtakunnalle. (Eli asetelmat ovat samat kuin Bambissa.) Alku ei varmastikaan olisi niin hieno, jos taustalla soiva kappale olisi joku muu, mutta Elämän tie on mahtavaa kuultavaa! Bambin tavalla myös Leijonakuningas loppuu samanlaiseen kohtaukseen kuin alussa (ja nyt tuli toinen juonipaljastus, anteeksi!), ja kyseessä todellakin on elämän kiertokulku, mistä kappaleessakin lauletaan. Mahtavaa!

3 kommenttia:

  1. Kiintoisa postaus! Olen kyllä monessa kohdassa samaa mieltä, erityisesti Frozenin alku on jäänyt mieleen ja Leijonakuningas nousee omaksikin suosikiksi, aina meinaa itku tirahtaa silmään jo siinä vaiheessa :D Itse tykkään tuollaisista eeppisen kertovista aluista enemmän kuin sellasista "in media res" -aluista, jossa tupsahdetaan suoraan keskelle tarinaa (kuten esimerkiksi Keisarin Uudet Kuviot ja Lilo & Stitch) vaikka kyllä nekin ovat ihan toimivia myös.

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä Bambi-elokuvan aloitus on paras!:)

    Niin kauniit, ihan kuin vesiväreillä maalatut maisemat🏞 ilmestyvät ja eläimet🦌🐇🐀🦉🐿 heräävät pitkän talven❄☃️ jälkeen. Mutta kaikkein parasta on kun eläimet kokoontuvat Bambin ja hänen emon vierelle.

    Ihana ja niin suloinen, pikku Bambi🦌😍❤ nukkuu emon lämmintä kylkeä vasten ja emo kuiskaa vasalleen: "No niin! Herää, meillä on vieraita." Bambi avaa silmänsä ja näyttää niin suloiselta😍😙 kun hän ihmettelee😮🤤 paikalla olevia eläimiä. Ja näyttää tosi hassulta kun hän alkaa yrittää nousta ylös.

    Ja pian alkaakin pikkuista nukuttamaan ja hän nukahtaa emon viereen ja Rumpali kysyy vasan nimeä ja Emo ehdottaa sille nimeä Bambi ja hellii sitä, sen nukkuessa, hellästi ja onnellisena!

    En tiiä🤔 onko se mulle ihan näin mut musta tuntuu että tällaiset rauhalliset ja söpöt kohtaukset, tässä elokuvassa, tekevät, ainakin mut, niin mukavalta tuntuvalla tavalla, raukeaksi.😴😌

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa! Tämä ei tullut yllätyksenä! ;) Bambin aloitus on hieno. :) Ja kyllähän Bambin rauhalliset ja tunnelmoivat kohtaukset saavat myös minut paljon raukeampaan tunnelmaan, kuin vaikkapa Toy Story 3:n jännittävät, nopeatempoiset ja paljon kaikkea sisältävät kohtaukset. Nykypäivänä voitaisiin tehdä lisää hidastempoisia ja tunnelmoivia, Bambin kaltaisia elokuvia.

      Poista